Anmeldelse

Deathloop (action/adventure-spil)

5 ud af 5 eventyrlige genopstandelser

Jeg har skrevet og reklameret for Deathloop før, mens jeg spillede det. Det tog mig to intense og meget underholdende uger at komme igennem dette fænomenale spil, hvor Hitman møder Groundhog Day, og nu sidder jeg bare og ærgrer mig over, at jeg er færdig og venter på den efterfølger, der sikkert først kommer om 4-5 år, hvis den overhovedet kommer.

Deathloop er det bedste adventurespil, jeg er stødt på siden Infocoms legendariske teksteventyr fra 80’erne, hvor Leather Goddesses of Phobos nok var min favorit. Jo, Dishonored-serien fra Arkane Lyon, som også har lavet Deathloop, er bestemt værd at nævne, men disse fremragende spil ser jeg bare nu som forstudier til det definitive mesterværk her.

Men hvad handler Deathloop så om? Det kommer vi til, men se lige grafikken og gameplayet her: https://www.youtube.com/watch?v=AFt71dzTZGU

Du spiller Colt, som en årle morgen vågner på en strand på en lille subarktisk ø med totalt hukommelsestab. Og det sker igen … og igen … og igen, hver gang han bliver slået ihjel. Og det bliver han. Hele tiden. Han kan bare ikke dø, men ryger tilbage til starten af den tidsløkke, det hele begyndte med, og heldigvis kan han huske, hvad han har oplevet i hver inkarnation siden den, så langsomt begynder han (altså du, spilleren) at finde ud af, hvad hulen der foregår. Det gælder altså om at stykke stumper af viden sammen, hvilket er svært, da man hele tiden bliver overfaldet af alt og alle, især en snigmorderske ved navn Julianna, der har det med at gøre livet surt og kort for Colt. Hende kan man i øvrigt blive ved med at PVP-dyste mod, når spillet er færdigt, men for mig var det mest spændende ikke actiondelen, men udforskningen og sammenstykningen af de mange kryptiske spor. Vil du vide mere, så læs wikien: https://en.wikipedia.org/wiki/Deathloop

Jeg spillede Deathloop på en PS5, men selv om du ikke skulle have sådan en, kan du bruge en pc, så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang. Glæd dig!