Anmeldelse

See How They Run

 

2½ ud af 5 iscenesatte mordgåder

London 1953. Agatha Christies teaterstykke “The Mouse Trap” (der kørte uafbrudt i West End fra 1952 til 2020) fejrer sin opførelse nummer 100 med en sammenkomst for ensemblet, direktionen og udvalgte gæster, som bliver afbrudt af, at instruktøren af en planlagt hollywoodfilmatisering af stykket bliver myrdet bag kulisserne af en ukendt person.

Ideen er faktisk rigtig god: At lave fejringen af en whodunit om til en opulent produceret krimikomedie a la “Knives Out” befolket af et stjernegalleri bestående af blandt andre Adrien Brody, Sam Rockwell, Saoirse Ronan, Ruth Wilson og mange andre, men desværre er manuskriptet noget forbandet rod, og komikken er stort set ufrivillig. Desuden har woke-spøgelset også holdt sit indtog her, specielt hen mod slutningen, hvor vi præsenteres for Agatha Christies mand, arkæologen Max Mallowan, som var kridhvid, men ikke desto mindre spilles af en afro-brite. Hvorfor?! Vel for at nutidens etniske mindretal ikke skal føle sig udenfor. Men det er der kun ét ord for: Historieforfalskning. Det næste bliver vel en film om Stanley og Livingstone med James Earl Jones og Wesley Snipes i hovedrollerne. Eller en Martin Luther King-biopic med Christopher Walken i titelrollen.