Kimi
3½ ud af 5 digitale assistenter
“Rear Window” møder “The Conversation” i Steven Soderberghs kammerthriller “Kimi”, der for det meste foregår i en lejlighed i Seattle, hvor den agorafobe audioanalytiker Angela Childs uden de store problemer har isoleret sig under corona-pandemien. Hendes hjemmejob består i at analysere stemmeoptagelser fra folk, der bruger “Kimi”, en slags Siri/Alexa-klon, for at hjælpe med at forbedre produktet. En af optagelserne fører hende på sporet af en forbrydelse, og hun kontakter sin arbejdsgiver, der ikke er spor interesseret i at gå til myndighederne og beder hende glemme alt om det, hvorefter hun bliver nødt til at overvinde sin angst for verden udenfor for selv at forsøge at opklare mysteriet, og da hun kommer for tæt på, sendes et hold lejemordere ud for at lukke munden på hende, og det hele ender i en actionfyldt tredje akt, hvor “Lethal Weapon 2” møder “Die Hard”. Filmen er en kompilation af slidte klicheer, men fungerer fint med Zoe Kravitz’ stilsikre portræt af den agorafobe Angela. Manuskriptet er skrevet af hollywood-sværvægteren David Koepp, som er kendt for “Jurassic Park”, “Panic Room”, “Spider-Man” og mange andre gode film.
