Midway

4 ud af 5 styrtbombere

Roland Emmerich, der slog igennem med “Independence Day”, er kendt for episke dramaer med masser af action og spektakulære effekter, så man forstår godt, hvorfor han har følt sig draget af Slaget ved Midway. I modsætning til Michael Bay, der druknede “Pearl Harbor" i pladderromantik, går Emmerich lige til sagen, i øvrigt også med angrebet på Pearl, og slår lige et smut forbi Doolittles raid på Tokyo og Slaget ved Koralhavet for at kridte banen op før the main event, og så går det ellers løs med de sædvanlige spektakulære Emmerich-eksplosioner. 

I en tid uden computere og satellitter regnede amerikanerne sig under ledelse af admiral Chester Nimitz (fremragende spillet af Woody Harrelson) frem til stedet for det næste store japanske angreb og lagde et baghold, der vendte krigens gang. Fire japanske hangarskibe blev sænket og fjendens fremmarch i Stillehavet standset. 

Emmerich har overrasket os før, eksempelvis med den glimrende eksplosionsfri Shakespearefilm “Anonymous”. Dette er den første af hans film, man kan kalde dokudrama, og det klæder den. Den er historisk nøjagtig, befriet for fjollede romantiske sidespring, og samtlige velcastede hovedpersoner er hentet fra virkeligheden. Resultatet er fantastisk flot og medrivende og nok den bedste krigsfilm siden “Enemy at the Gates”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *